Czy biznesu można nauczyć się z książki?

Zakładając firmę, niezależnie czy będzie to duża działalność na szeroką skalę, czy maleńka komórka gospodarcza, zawsze trzeba mieć jakiś solidny fundament. Na pewno musi nim być doświadczenie, ale niekoniecznie związane od razu z prowadzeniem  biznesu.

Czy będziesz dobrym szefem i strategiem?

Doświadczenie można gromadzić latami, nie prowadząc firmy. W jaki sposób? Pracując dla kogoś, podpatrując różne zachowania i czerpiąc ze skarbnicy najlepszych wzorców biznesowych. Każda działalność gospodarcza wymaga przede wszystkim minimalnej wiedzy z zakresu strategii zarządzania, sprzedaży i ogólnie marketingu. Trzeba też orientować się mniej więcej w kwestiach związanych z finansami, księgowością i prawem, aby dobrze wystartować ze swoim start-upem. Oczywiście nie można zapominać o kompetencjach przywódczych, które będą procentować dobrym kierowaniem ludźmi, poprzez stwarzanie im komfortowych warunków do pracy i wspólnym realizowaniu zadań.  Nawet wtedy, gdy działalność będziesz prowadzić samodzielnie, musisz wiedzieć, że umiejętność dobrej organizacji pracy i inteligencja emocjonalna, pomogą ci szeroko rozwinąć skrzydła i zjednać sobie ludzi.

Wiedza z czytania

Oprócz doświadczenia zdobytego na drodze rozwoju osobistego i kariery zawodowej, warto sięgnąć po publikacje o tematyce marketingu i zarządzania, np. książki motywacyjne. Jest ich mnóstwo, ale jak wiadomo, ten gąszcz słów i dobrych rad trzeba przesiać przez gęste sito i wybrać to, co istotne. Są to przeróżne branżowe poradniki, prowadzące po meandrach biznesu, typu: „jak rozkręcić biznes?”, czy: jak być dobrym szefem?”, przedstawiające w pigułce to, co jest ważne dla każdego szefa i współpracownika. Warto też sięgać po książki oparte na faktach, czyli wspomnienia managerów. Bardziej przystawiają, są mocno prawdziwe i szczegółowo przedstawiają różne problemy, sukcesy i porażki, a także sposób radzenia sobie z trudnościami. Niektórzy zaczynają czytać książki motywacyjne przed rozpoczęciem ścieżki biznesowej, inni w trakcie, chcąc zweryfikować swoją dotychczasową drogę i poszukując skutecznych sposób na różne trudności, z którymi spotykają się na co dzień zawodowo.

Jak czytać dobrze?

Niestety, jeśli lektura będzie pobieżna, lub czytana bez wyciągania wniosków i analizowania, czyli „na szybko”, nic się z niej nie wyniesie. Korzyści z czytania można zyskać tylko wtedy, gdy przyswajane treści będą przesiewane przez pryzmat swoich doświadczeń i wiedzy. Grunt to z lektury nawet bardzo obszernego poradnika umieć wyciągać dla siebie jego esencję, czyli kilka zdań skierowanych tylko i wyłącznie do siebie. Oprócz tego trzeba też umiejętnie dobierać książki, czyli z uwzględnianej własnego etapu rozwoju zawodowego i związane z rodzajem prowadzonej działalności. Bezcenne jest sporządzanie notatek, zwłaszcza ręcznie, które pomagają zapamiętywać przyswajane treści. Zawsze też warto na początku sprawdzić spis treści, bo nie zawsze jest konieczność czytania książki od przysłowiowej „deski do deski”.

Reasumując, biznesu można się nauczyć z literatury fachowej m.in. książek motywacyjnych, ale należy robić to mądrze i wnikliwie. Umiejętność dopasowania przyswojonych informacji do siebie to klucz do sukcesu. Z kolei przeniesienie ich na pole własnej działalności to już umiejętność użycia tego klucza do otworzenia nowego etapu swojego zawodowego życia.