Jak dbać o o dobre relacje z seniorem, pracując jako opiekunka?

jak-dbac-o-o-dobre-relacje-z-seniorem-pracujac-jako-opiekunka

Utrzymanie dobrych relacji z otoczeniem jest ważne w wielu zawodach. Nie inaczej jest w przypadku pracy opiekunki osoby starszej. Można nawet śmiało stwierdzić, że relacje między opiekunem a podopiecznym mają znaczenie klucze – jeśli są złe, szybko dochodzi do konfliktów, które nie służą ani jednej, ani drugiej stronie. Co może zrobić opiekunka, by nawiązać i podtrzymać dobry kontakt ze starszą osobą?

Otwartość na rozmowę

Rozmowa to podstawa każdej relacji – osoby, które nie odzywają się do siebie, lub ich rozmowy nie wykraczają poza jedną tematykę nie są w stanie nawiązać ciepłej, trwałej relacji. Dlatego opiekunka seniora powinna interesować się życiem podopiecznego nie tylko w kontekście jego zdrowia, samopoczucia czy aktualnych potrzeb – warto również pytać o jego zainteresowania, przeszłość, rodzinę. Należy również być przygotowanym na podobne pytania – podopieczni również mogą być ciekawi osoby, która się nimi zajmuje. Istotne jest jednak zachowanie umiaru i powściągliwości, szczególnie na początku znajomości – nie należy być natarczywym, ani zanadto wylewnym, gdyż może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego, a więc zniechęcenie i zamknięcie się seniora na kontakt.

Cierpliwość i tolerancja

Starsze osoby wychowywały się i dorastały w zupełnie innych warunkach, niż panujące dziś, mają inny bagaż, również tych związanych z chorobami. Dlatego też wiele ich zwyczajów i poglądów może wydawać się dziwnych, niedzisiejszych, a nawet zwyczajnie nieprzyjemnych. Mimo, że opiekunowie mogą niekiedy być zdumieni lub wręcz oburzeni tym jak osoba starsza się zachowuje i co mówi, nie powinni starać się tych osób w żaden sposób „naprawiać”, bo to syzyfowa praca, która może tylko zepsuć relacje z seniorem – dla utrzymania dobrego kontaktu warto po prostu zaakceptować ewentualne różnice i okazać starszej osobie cierpliwość. Nie oznacza to oczywiście, że należy akceptować własne krzywdy. Jeśli swoim zachowaniem i słowami senior rani opiekunkę, powinna ona powiadomić o tym swego koordynatora. Koordynatorzy, pracujący w agencjach takich jak firma Prestige24h udzielą w takiej sytuacji wszelkiej pomocy do załagodzenia konfliktu.

Dobre nastawienie

Optymistyczne podejście do świata jest bardzo ważne w pracy opiekunki ponieważ z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala radzić sobie z codziennym stresem, po drugie – ułatwia nawiązanie dobrego kontaktu z podopiecznym. Osoby uśmiechnięte, wykazujące spokój i życzliwość są po prostu dużo bardziej lubiane, niż te z negatywnym podejściem i mrukliwe.