Za co pokochasz markę GUESS?

Wiesz, jakie hasło promuje instagramowy profil GUESS? „Young. Sexy. Adventurous.” Jeśli szukasz marki, która każdym swoim działaniem składa hołd młodości i wolności, doskonale trafiłaś. Ubrania od GUESS to coś znacznie więcej niż perfekcyjny wygląd. To magia zaklęta w jeansach, T-shirtach i sneakersach. Magia, której nie sposób się oprzeć.

Od pucybuta do milionera

Bracia Marciano, założyciele marki GUESS, wychowali się w południowofrancuskiej Marsylii. Nie jest to jedynie suchy fakt z życiorysu, ale coś, co znacząco wpłynęło na charakter ich działalności. Gdy pod koniec lat 70. Georges, Armand, Paul i Maurice wyjechali do Kalifornii, zaczął się dla nich czas spełniania amerykańskiego snu. Marzyli o sukcesie i życiu na 100% – wreszcie, po serii nieudanych interesów, których podjęli się w rodzinnym kraju. Do USA przyjechali na chwilę: był to czas wakacyjnego zastoju w ich sieci sklepów odzieżowych. Postanowili wykorzystać okazję do urlopu. I zostali. Zakochali się w Stanach i już wiedzieli, że to właśnie tam chcą dalej rozwijać się zawodowo.

Jeansy jak z Hollywood

Amerykański rynek okazał się czekać właśnie na kogoś takiego, jak kwartet braci Marciano. Choć nie od razu stało się to jasne. Wielu sądziło, że projekt, którego się podjęli, nie ma prawa się udać. Trampoliną do sukcesu okazały się zwykłe – a jednak niezwykłe – jeansy. Jaśniejsze i bardziej dopasowane od innych, zasłużyły na nazwę Marylin. Nadano ją rzecz jasna na cześć symbolu seksapilu i kobiecości wszechczasów, Marylin Monroe. W nich każda dziewczyna miała poczuć się jak gwiazda Hollywood. Marciano trafili w jakąś niewiadomą i nierozpoznaną wcześniej przez nikogo niszę, na rynku przesyconym denimem. Pierwsze 24 pary, które ekskluzywny dom towarowy Bloomingdales zamówił jedynie „na próbę”, zniknęły z półek w ciągu kilku godzin. Niedługo potem pojawiły się w czołowych butikach na terenie całych Stanów.

Marylin były dekatyzowane, a przez to trwalsze, rozjaśniane i milsze w dotyku od znanych Amerykankom jeansów. Miały w sobie nie tylko amerykański luz, ale też coś z klasycznego francuskiego szyku. Ich niezwykły charakter ostatecznie zdefiniował styl marki.

W hołdzie młodości

W projektach GUESS do dziś czuć smak urzeczenia, które ogarnęło braci Marciano, gdy po raz pierwszy odwiedzili Stany. Ten klimat widać było również od początku w reklamach GUESS. Przesycone charakterystycznym kalifornijskim światłem fotosy przedstawiały kobiety pewne siebie, piękne i przekonane o swojej wartości. To właśnie sprawiło, że nawet najprostsze projekty oznaczone sugestywnym logo – znakiem zapytania wpisanym w czerwony trójkąt – stawały się gorącymi i pożądanymi hitami.

GUESS Girls

Realizując swoje kampanie marketingowe, GUESS pomogło się wybić niejednej gwieździe modelingu. Bracia rozsądnie podzielili się pracą. Paul, ekspert od działań marketingowych, musiał się co prawda sporo natrudzić, aby z niewielkim budżetem, zwłaszcza w tamtych, wymagających dla branży odzieżowej czasach, skutecznie wypromować markę. Jednak to, co pozornie ograniczało, okazało się kluczem do sukcesu. Najmłodszy z braci do współpracy zapraszał początkujące, nieznane jeszcze modelki. Miał prawdziwego nosa do talentu. W kampaniach GUESS swoje pierwsze kroki stawiały takie gwiazdy, jak Anna Nicole Smith, Carla Bruni, Claudia Schiffer, Eva Herzigova, Naomi Campbell, Alessandra Ambrosio czy Adriana Lima.

Niedawno do ikon GUESS dołączyły Camilla Cabello, która markę promuje również swoim głosem, oraz Jennifer Lopez. W ten sposób GUESS buduje most między pokoleniami gwiazd. A J.Lo. – piękna, wiecznie młoda, a przecież silna i doświadczona – wprost doskonale wpisuje się w ideał GUESS Girl.

Niezwykła siła

Marka GUESS miewała też cięższe chwile. Na przełomie lat 80. i 90. braci Marciano oskarżano o nieetyczne postępowanie i wykorzystywanie swoich pracowników, a do korzystania z usług firmy zniechęcała szeroko zakrojona kampania, w której wystąpili między innymi członkowie zespołu Rage Against the Machine. I tutaj znów zadziałała zasada, towarzysząca wszystkim bohaterom amerykańskiego snu: co cię nie zabije, to cię wzmocni. Ze skandalu GUESS wyszło nie tylko obronną ręką, ale silniejsze i mądrzejsze. Zwieńczony sukcesem debiut marki na giełdzie i pozyskane w ten sposób środki pozwoliły na odświeżenie wizerunku. Pojawiła się też nowa twarz marki – Paris Hilton, dzięki której kolejne kolekcje GUESS znów zaczęły być identyfikowane ze światem celebrytek i kobiet pragnących wyglądać jak one. Nagły wybuch popularności doprowadził do trzykrotnego zwiększenia liczby sklepów i znacznego wzrostu sprzedaży.

To nie koniec amerykańskiego snu

Po latach wspólnej pracy na początku nowego stulecia drogi braci Marciano rozeszły się. Na posterunku pozostał Paul – twórca zmysłowych reklam GUESS, którym firma zawdzięczała spektakularny sukces lat 80. I znów bryluje: kilka lat temu nawiązał współpracę z Gigi Hadid (która zresztą zaczynała jako twarz kolekcji Baby GUESS już jako dwulatka), wówczas raczkującą modelką. W roku 2019 śmiało możemy powiedzieć, że dwudziestoczteroletnia Gigi pozostaje jedną z najbardziej rozchwytywanych modelek topowej agencji IMG Models, tej samej, która reprezentuje między innymi Anję Rubik. Gigi pojawia się na okładkach najsłynniejszych magazynów i jest zapraszana na wszystkie najważniejsze pokazy. Czy to zasługa GUESS? Nie wiemy, ale możemy domniemywać, że marka znów pomogła się wybić wielkiej gwieździe.

Przyszłość GUESS

Dziś w kolekcji GUESS znajdują się zarówno propozycje dla kobiet, jak i dla mężczyzn, a nawet dzieci. W ramach potęgi GUESS działają 3 marki: Marciano, GUESSkids i właściwa GUESS. Oferują nie tylko odzież, ale również buty, dodatki (takie jak torebki, paski czy zegarki) i perfumy. Jedno jest pewne: mimo upływu czasu i rozrostu firmy, polityka marki pozostaje bez zmian. Nadal na pierwszym planie stoi ubieranie klientów w najwyższą jakość i… pewność siebie. Tym bardziej, że produkty GUESS nawiązują dziś do tych z początku popularności marki. A jak wiadomo, lata 80. ze swoim posmakiem kalifornijskiego słońca to jeden z najbardziej nośnych modowych nurtów ostatnich sezonów.

Wszystko, czego potrzebujesz

W 2018 GUESS wypuściło nową kolekcję kapsułową, czyli taką, która zawiera idealnie dopełniające się i pozwalające miksować, kompletne zestawy. Nazwano ją nieprzypadkowo: American Dream. W absolutnie zaskakujący sposób łączy grunge lat 90. z kobiecym glamour. Luksusowe fasony zdobią printy z ikonami kultury masowej, grafikami Andy’ego Warhola czy pop-artowe wizerunki gwiazd. Nie zabrakło w niej oczywiście kolejnych superdopasowanych jeansów typu slim i skinny, które obłędnie współgrają z młodym, atrakcyjnym ciałem, sprawiając, że staje się… jeszcze bardziej atrakcyjne.

Nie tylko sugerujemy, ale jesteśmy przekonani, że i Ty marzysz, by poczuć się jak milion dolarów. Czy w zwykłych jeansach albo bazowym T-shircie jest to możliwe? Tak, pod warunkiem, że to ubrania od GUESS – marki, która wie, czego chcesz, i pozwala Ci to osiągać. Każdego dnia.

Po więcej ciekawostek ze świata mody zajrzyj na blog fitanu.com. Piszemy o gorących trendach, bo tak jak GUESS doceniamy młodość, seksapil i śmiałość. I dobry gust.