Zalety i wady pracy na stanowisku hostessy

Hostessa jest jednym z najczęściej wybieranych, dorywczych stanowisk – nie tylko w okresie wakacyjnym, ale również przez cały rok. Tę pracę przeważnie wybierają studenci oraz uczniowie, którzy mogą na nią poświęcić jedynie kilka/kilkanaście godzin tygodniowo. Czym cechują się obowiązki hostessy? Jakie są wady i zalety tego stanowiska?

Jak wygląda praca hostessy?

To, że hostessa jest stanowiskiem dość popularnym ostatnimi czasy, można zaobserwować, spoglądając w wyszukiwarce Google na częstotliwość wyszukiwań takich fraz, jak „praca hostessa Poznań” czy „hostessy Łódź”.

Praca hostessy polega przede wszystkim na promowaniu usług, produktów, marek lub na udziale w różnych akcjach i imprezach. Zadania obowiązujące na tym stanowisku mogą znacznie się od siebie różnić – wszystko zależy od charakteru wydarzenia. Sprowadza się to jednak do jednego celu – wsparcia działań promocyjnych.

Najczęściej polega to na prezentowaniu oferty danego przedsiębiorstwa (np. w trakcie konferencji czy targów), witaniu gości, czy rozdawaniu materiałów reklamowych, takich jak gadżety z logo i ulotki. Co jest istotne, hostessa powinna rozpocząć interakcję z potencjalnymi klientami – zachęcić ich do sprawdzenia danego produktu, przeprowadzić rozmowę tak, aby wzbudzić zainteresowanie marką. Powinna także posiadać wiedzę na temat konkretnej kampanii, aby móc odpowiedzieć na pytania zadawane przez interesantów. Oczywiście, dostarczenie materiałów szkoleniowych należy do obowiązków firmy, która korzysta z usług hostess.

Od hostess niejednokrotnie wymagany jest strój. Przeważnie jest on przekazywany przed podjęciem pracy, czasami jednak firmy wymagają tylko utrzymania kolorystyki lub eleganckiej formy prywatnych ubrań. Trzeba także zdawać sobie sprawę z tego, iż większości przypadków jest to praca o charakterze stojącym, do której trzeba mieć odpowiednie predyspozycje.

Hostessa – jakimi cechami powinna się charakteryzować?

Nie każda osoba nadaje się do pracy na stanowisku hostessy. Wszystko dlatego, że wymaga to bardzo dużej towarzyskości i komunikatywności. W tej pracy należy nieustannie „wychodzić” do ludzi, zachęcać ich do sprawdzania usług, produktu, nawiązywać z nimi rozmowę – nie każdy to potrafi i nie każdy się do tego nadaje.

Trzeba mieć również w sobie dużo energii, nawet po kilku/kilkunastu godzinach pracy, i wbrew pozorom, należy cechować się również spokojnym charakterem – hostessa codziennie spotyka się z różnym typem ludzi i nie wszyscy są uprzejmi oraz o przyjaznym nastawieniu. Należy być odpornym na negatywne komentarze, nie można dać się wyprowadzić z równowagi – zawsze należy okazywać opanowanie i cierpliwość.

Wysoka kultura osobista jest kolejną cechą, jaką powinna cechować się hostessa. W wielu przypadków pomaga także znajomość języków obcych – dzięki temu można uczestniczyć w ciekawych, międzynarodowych eventach.

Wady i zalety pracy na stanowisku hostessa

Zaletą, a jednocześnie wadą pracy na stanowisku hostessy, jest rodzaj umowy. W zdecydowanej większości hostessy zatrudniane są na podstawie umowy zlecenie, która zawierana jest bezpośrednio z firmą, dla której będzie pracować lub pośrednio z agencją. Z jednej strony jest to świetne rozwiązanie dla uczniów i studentów, którzy chcą dorobić, ponieważ umożliwia samodzielny wybór, w których kampaniach mogą brać udział. Z drugiej strony trudno o stabilne, dajce gwarancję stałych zarobków zatrudnienie.

Następnym plusem jest możliwość udziału w ciekawych wydarzeniach, imprezach masowych, na których można spotkać interesujących ludzi. Wad jest jednak niestety nieco więcej. Przeważnie jest to nużąca, żmudna praca, która wymaga chodzenia lub stania przez wiele godzin. Trzeba nieustannie być cierpliwym, uśmiechniętym. Wynagrodzenie także jest niepewne, ponieważ nigdy nie wiadomo, jakie zlecenie w danym momencie zostanie zaoferowane. Najczęstszymi stawkami w tej branży są 8-9 zł za godzinę lub, w przypadku droższych kampanii, 25-40 zł za godzinę pracy.