ZDROWIE PŁYNĄCE Z OLEJÓW…

http://fabrykakobiecosci.com.pl/wp-content/uploads/2013/06/oleje-artykuł1.jpgJeżeli do tej pory w swojej kuchni używaliście jedynie zwykłego słonecznikowego oleju to mam dla Was pyszną i zdrową alternatywę. Opiszę oliwy, które z powodzeniem zastąpią tradycyjne tłuszcze, najczęściej stosowane do przygotowywania potraw w naszych domach. Cechą, która najbardziej powinna przekonać Was do ich wypróbowania jest bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie, a co za tym idzie, dobre samopoczucie. Dania z ich udziałem są nie tylko smakowite, ale również bogate w wiele cennych składników odżywczych i witamin.

Oliwa z oliwek

Najbardziej znana, szlachetna alternatywa wspomnianego oleju słonecznikowego. Najlepiej pasuje do świeżych sałatek, lecz można z powodzeniem stosować do różnych dań, nadaje się również do smażenia. Jej właściwości pomagają w profilaktyce chorób serca, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego czy też cukrzycy. Zmniejsza obecność złego cholesterolu we krwi, za to zwiększa tego dobrego oraz antyoksydantów. Badania naukowe wykazały działania ochronne niektórych składników oliwy z oliwek przed tworzeniem się i rozwojem komórek rakowych.

Olej z pestek winogron

http://fabrykakobiecosci.com.pl/wp-content/uploads/2013/06/olej-z-pestek-winogron-costa-075.jpgWytwarzany z pestek winorośli, pozbawiony jest smaku i zapachu. Świetnie nadaje się do smażenia, ponieważ zawiera składnik, który chroni kwasy tłuszczowe przed rozkładem. Dzięki temu nie tracą one swoich cudownych właściwości prozdrowotnych. Dodatkowym kuszącym argumentem jest to, że posiada on wysoki punkt dymienia równy 190 stopniom. Oznacza to, że podczas smażenia nie „kopci się ” z patelni, czyli przygotowywanie dań jest nie tylko zdrowe, ale jednocześnie komfortowe. Wspomniany olej również świetnie nadaje się do sałatek.

Olej z pestek dyni

Zwracam szczególną uwagę na ten rodzaj tłuszczu – jeden z najzdrowszych na świecie, zawiera aż 80% kwasów nienasyconych w tym 60% wielokrotnie nienasyconych. Kwasy te są niezbędne do budowy witaminy D, hormonów oraz ścian komórkowych. Olej ten jest bardzo lekkostrawny dzięki oryginalnej kombinacji nienasyconych kwasów tłuszczowych. Szeroko stosowany jako dodatek do zup, sosów i sałatek. Musi być przechowywany w lodówce, nie można go ogrzewać, gdyż traci swoje cenne właściwości. Z tego względu nie nadaje się do smażenia.

http://fabrykakobiecosci.com.pl/wp-content/uploads/2013/06/olej-lnianyolej.jpgOlej lniany

Ze względu na swoje właściwości trudno dostępny i dość drogi. Zawiera jednak bardzo dużą ilość koniecznych dla zdrowia kwasów Omega – 3, które mają bardzo pozytywny wpływ na samopoczucie człowieka. Wspomniałam wcześniej o tym, że nienasycone kwasy tłuszczowe budują hormony, między innymi serotoninę – zwaną hormonem szczęścia. Szczególnie polecany kobietom w ciąży, które muszą zaspokoić zapotrzebowanie swojego dziecka na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, ponieważ nie jest ono w stanie samo ich syntezować. Oczywiście wpływa też korzystnie na zdrowie i samopoczucie samej kobiety, spodziewającej się nowego członka rodziny.

http://fabrykakobiecosci.com.pl/wp-content/uploads/2013/06/olejorzechowy.jpgOlej z orzecha włoskiego

W Polsce jeden z najdroższych i najrzadziej spotykanych olejów. Zdecydowanie taniej i łatwiej można go nabyć w krajach śródziemnomorskich, szczególnie we Francji, gdzie jest niezwykle popularny. Polecam go ze względu na oryginalny, lekko orzechowo-karmelowy smak i aromat, który wzbogaci smak każdej wykwintnej potrawy. W szczególności nadaje się on do sałatek z orzechami, sosów i dressingów. Najczęściej spotkać go można w kuchni francuskiej i włoskiej.

Na koniec chciałam jeszcze dodać, że wspomniane oleje są również szeroko wykorzystywane do produkcji kosmetyków. Dlatego warto zapoznać się nie tylko z przepisami kulinarnymi, ale również takimi, które pokażą jak przygotować maseczki do twarzy i włosów, specyfiki do paznokci i nie tylko. Szczególnie godny polecenia jest olejek do masażu z pestek winogron. Mam nadzieję, że te i inne oliwy na stałe zagoszczą w Waszej kuchni, urozmaicając dania od tych najprostszych po najbardziej wyszukane.

Życzę Wam dużo zdrowia, pozdrawiam

Monika Moryc

587 Total Views 3 Views Today

Kasia Skoczylas