Mobilne usługi – przyszłość rynku Health&Beauty

Rynek Health&Beauty kojarzy się nam przede wszystkim ze stacjonarnymi punktami świadczenia usług kosmetycznych. Nic w tym dziwnego, skoro notuje on ciągłe wzrosty, generowane przez wzrastającą liczbę Klientów. I choć na dzień dzisiejszy nic nie zagraża pozycji typowych punktów kosmetycznych, to jednak dość mocno na ich tle rysuje się alternatywa, czyli podmioty świadczące mobilne usługi w zakresie Health&Beauty.

Health&Beauty – różnice i podobieństwa

Istota usług mobilnych i stacjonarnych w przypadku tej branży jest taka sama. Kosmetyka i wizaż to jej podstawy, niezależnie od tego, kto i w jaki sposób realizuje te usługi. Istotą jest tutaj profesjonalizm i wykształcenie. Brak konieczności posiadania własnego centrum kosmetycznego nie oznacza, że osoba decydująca się na świadczenie usług mobilnych nie musi posiadać stosownych uprawnień. Wręcz przeciwnie – bardzo często osoby te są „zmuszane” do przedkładania stosownych certyfikatów i uprawnień. Cóż, posiadanie punktu stacjonarnego to zawsze większy prestiż.

Na tym jednak wszelkie podobieństwa się kończą. Podstawową różnicą pomiędzy mobilną i stacjonarną formą świadczenia usług w zakresie Health&Beauty, jest sposób ich realizacji. Usługi mobilne to przede wszystkim większa elastyczność i oszczędność czasu. To również możliwość zaplanowania dnia pracy, dzięki umawianiu wizyt na określony czas. Wreszcie możliwość realizacji usług mobilnych przedkłada się na (przynajmniej teoretycznie) większy zasięg prowadzonej działalności, ograniczony wyłącznie opłacalnością realizacji danej usługi.

Istota innowacyjności, czyli korzyści Konsumenta i Oferenta

Mobilne usługi w segmencie Health&Beauty to – nie ukrywajmy – przyszłość tego rynku. Zwłaszcza, że mają one ogromne pole do popisu w zakresie innowacyjności. W standardowym modelu stacjonarnym, Klient odwiedza podmiot świadczący usługę, ograniczając swoją wizytę wyłącznie do uzyskania określonego celu. W przypadku modelu mobilnego sprawa wygląda nieco inaczej, gdyż można go rozszerzyć o dodatkowe spektrum działań i usług.

1. Media społecznościowe – to nie tylko sposób na rozreklamowanie swoich usług. Poprzez nie możemy pokazać innym jak pracujemy (działalność „od kuchni”), możemy pochwalić się określonymi osiągnięciami a także umieścić istotne porady (również w formie bloga).

2. Aplikacje mobilne – większość z nas posiada urządzenia mobilne obsługujące system Android, bądź ewentualnie iOS. Dlaczego więc nie skorzystać z ich potencjału. Dedykowana aplikacja kuuma.pl umożliwia zarejestrowanie się w serwisie, umówienie wizyty w domu a nawet uzyskanie określonych rabatów (np. dla stałych Klientów).

3. Budowanie społeczności – to potencjał, który wykorzystuje się dość rzadko, co jednak nie oznacza, że nie można go zaimplementować również w segmencie Health&Beauty. Wokół danego podmiotu można np. wygenerować społeczność, która będzie wymieniała się określonymi poradami, ocenami a także może zachęcać innych do skorzystania z określonych usług. Społeczność tą można tworzyć zarówno w oparciu o tradycyjne serwisy, jak i naszą własną stronę WWW.

4. Sklep – posiadanie sklepu internetowego skojarzonego z podmiotem świadczącym mobilne usługi w segmencie Health&Beauty to kolejny, ważny atut nowej strategii marketingowej. Jeśli zbudujemy markę pozytywnie odbieraną przez Klientów, można jej nazwą sygnować własny e-sklep. Na jego łamach można sprzedawać produkty wykorzystywane przed danego usługodawcę. Nawiasem mówiąc, w ten sposób można stworzyć nowe kanały współpracy marketingowej.

Atuty ekonomiczne

Stworzenie mobilnego salonu wizażu, bądź kosmetologii, to coś więcej, aniżeli korzyści marketingowe. Założenie takiej działalności jest o wiele prostsze. Angażuje się w nią znacznie mniej środków, niż w punkt stacjonarny. W praktyce koszty ograniczają się wyłącznie do:

– Inwestycji intelektualnych a więc odpowiedniego wykształcenia, umiejętności, zdobywania certyfikatów itd.
– Inwestycji w aktywa, czyli sfinansowania zakupu samochodu, sprzętu wykorzystywanego do realizacji konkretnych usług, specyfików itd.
– Inwestycji marketingowych, czyli reklamy w postaci ulotek, nadruków na samochód, czy też innych form zachęcania Klientów do pozytywnego odbierania danej marki.

Sposób funkcjonowania mobilnych centrów Health&Beauty pozwala również (przynajmniej w początkowym okresie działalności) na realizację innych projektów, nie do końca związanych z daną działalnością. Mogą one stanowić dodatkowe, wręcz rezerwowe źródło utrzymania, które umożliwi sfinansowanie początkowych strat. Oczywiście z biegiem czasu pozyskiwane środki będą na tyle duże, że przejście do „nowej” branży nie będzie wcale takie trudne.

Na uwagę zasługuje również fakt, że podmioty świadczące mobilne usługi w zakresie Health&Beauty, wciąż są nieliczne, co sprzyja rosnącej liczbie zamówień na wykonywanie konkretnych zleceń. Dzięki temu „pionierzy” wspomnianej mobilnej działalności, działają w bardzo korzystnych warunkach bardzo słabej konkurencji. Oczywiście w dalszej perspektywie sytuacja ta zacznie się zmieniać, jednak na chwilę obecną umożliwia ona efektywne przyspieszenie uzyskania rentowności przez konkretny podmiot.

Podsumowanie

Mobilny rynek Health&Beauty jest bardzo konkurencyjny dla usług stacjonarnych, co jednoznacznie stawia go w uprzywilejowanej sytuacji. Chcąc stworzyć taki biznes trzeba mieć jednak na uwadze to, że jest to nisza, która z biegiem czasu coraz bardziej się zapełnia. Za dwa, lub trzy lata, warunki prowadzenia tej formy działalności gospodarczej mogą już nie być tak korzystne.